Skiën, een passie van meer dan de helft van de Belgen

• Nu het skiseizoen ten einde loopt, heeft het Mastercard Economics Institute een rapport gepubliceerd over de wintersportvooruitzichten van Belgen en Europeanen in 2024/2025.
  • Voor bijna 6 op de 10 Belgen (56%) is de skiweek het moment van het jaar waarnaar het meest wordt uitgekeken1.
  • Voor de Europeanen daalt dit cijfer tot 32%, waarbij 38% zegt dat ze dit voor geen goud willen missen.
  • Wat bestemmingen betreft, geven de Belgen de voorkeur aan Franse skioorden, met Val Thorens op kop, gevolgd door Oostenrijk (Ischgl) en Italië (Livigno).

Waterloo, 06 maart 2024 - Sinds de pandemie hebben Europese consumenten een consistente interesse getoond in meer ervaringen, voornamelijk in de reissector, en skiën heeft geprofiteerd van deze aanhoudende trend. Nu het winterseizoen 2023-2024 ten einde loopt, brengt het Mastercard Economics Institute een rapport2 uit over de wintersportvooruitzichten voor het komende jaar:

• De top 10 van populairste skioorden voor Belgen is, in oplopende volgorde: Val Thorens (Frankrijk), Les Arcs (Frankrijk), Ischgl (Oostenrijk), La Plagne (Frankrijk), Morzine/Avoriaz (Frankrijk), Tignes (Frankrijk), Livigno (Italië), Courchevel (Frankrijk), Chamonix Mont-Blanc (Frankrijk) en Les Deux Alpes (Frankrijk). ​ ​
  • In Europa zijn de Franse en Zwitserse resorts het populairst. Dit zijn vaak 's werelds topbestemmingen voor niet-Europese toeristen. Ischgl, in Oostenrijk, registreerde de hoogste uitgaven door buitenlandse toeristen. Bovendien geven Europese toeristen de voorkeur aan vakantieoorden in buurlanden: de Spanjaarden gaan naar Frankrijk en de Duitsers naar Oostenrijk.
  • Wereldwijd zijn Zwitserland, Oostenrijk en de Verenigde Staten de duurste bestemmingen: de gemiddelde uitgave per transactie in de skigebieden van deze landen is meer dan €110, wat in lijn ligt met de hoge inkomens en prijsniveaus van deze economieën. Het zal dan ook niemand verbazen dat de ticketprijzen variëren doorheen het seizoen, met pieken rond Kerstmis en Nieuwjaar en tijdens schoolvakanties.
  • Het meest luxueuze skioord blijft Courchevel in de Franse Alpen, maar andere Amerikaanse skioorden zoals Aspen (Colorado), Big Sky (Montana), Vail (Colorado) en Park City (Utah) behoren ook tot de plaatsen met de hoogste gemiddelde hoteluitgaven, net als St. Moritz, Zermatt en Crans-Montana in Zwitserland en Stubaier Gletscher en Obergurgl-Hochgurgl in Oostenrijk.
  • De meest betaalbare skigebieden zijn dan weer te vinden in Georgië (Bakuriani), Australië, Polen (Szczyrk) en het meest verrassend in Japan, waar skigebieden opvallen met de op drie na laagste gemiddelde uitgaven per hoteltransactie ter wereld (€171). Dit kan verrassend zijn, gezien de hoge inkomensniveaus in Japan, maar dit weerspiegelt deels de zwakte van de yen, waardoor uitgaven betaalbaarder zijn in dollartermen.

Bekijk voor het volledige rapport deze blogpost.

Over Mastercard Economics Institute
Het Mastercard Economics Institute werd in 2020 opgericht om macro-economische trends te analyseren door de lens van de consument. Een team van economen, analisten en datawetenschappers maakt gebruik van inzichten van Mastercard - waaronder Mastercard SpendingPulse™ - en gegevens van derden om regelmatig rapporten over economische kwesties te leveren voor belangrijke klanten, partners en beleidsmakers.

1 Bron: Onderzoek uitgevoerd door Mastercard in januari 2024, via onderzoekspartner Vitreous Worldwide, in 20 markten in Europa, met meer dan 14.000 respondenten in de leeftijd van 18-65+.

2 Bron: Mastercard blogpost - Wist je dat? Waar skiërs naartoe gaan om uit te geven of te besparen - De skiseizoenen die in deze blogpost aan bod komen, zijn juli-september 2023 voor het zuidelijk halfrond en november 2023-januari 2024 voor het noordelijk halfrond. We hebben gegevens geanalyseerd van januari-maart 2023 voor het skiseizoen aan de Amerikaanse westkust en de trends komen in grote lijnen overeen met die in deze blog.