Mastercard®, sleutelpartner van de fintechgemeenschap in België

Na Moneytrans en Skipr vorig jaar, kondigt Mastercard zijn nieuwste samenwerkingen aan met andere fintechs in België, zoals Rise, Aion Bank/Vodeno en SnapSwap. Hiermee wil Mastercard zijn engagement op gebied van technologische innovatie in de financiële sector versterken, met name bij start-ups, en zijn rol als centrale speler in de sector van de betalingstechnologie bevestigen.

Waterloo, 24 juni 2021 - Mastercard, wereldwijd pionier in betaaltechnologie en innovatie, blikt vandaag terug op zijn laatste samenwerkingen in België met start-ups Rise, SnapSwap en Aion Bank. Iets meer dan een jaar geleden kondigden Mastercard en Moneytrans, een toonaangevend Belgisch bedrijf voor grensoverschrijdende betalingen, de lancering van de Smile-rekening aan. Deze rekening is speciaal ontworpen voor buitenlandse werknemers met weinig krediet, en biedt hun toegang tot de functionaliteit van een zichtrekening (stortingen, opnames, online- en offline-transacties) en tot een toonaangevende geldovermakingsdienst. De Skipr startup, die verantwoordelijk is voor de gelijknamige mobiliteitsapp en veilige betaalkaart behoort ook tot de nieuwste partners van Mastercard. Door samen te werken met deze Belgische start-up wil Mastercard ook de problematiek van flexibele en duurzame mobiliteit ondersteunen, om bedrijven en bedrijfswagenbezitters innovatieve en veilige betalingsalternatieven aan te bieden.

Deze recente samenwerkingen zijn er vooral op gericht het leven van zowel consumenten als bedrijven gemakkelijker te maken. Mastercard wil een referentie worden in een ecosysteem dat gekenmerkt wordt door de voortdurende opkomst van nieuwe betaaloplossingen en heeft daarom twee programma's ontwikkeld om de lancering en expansie van opkomende fintechs te vergemakkelijken: StartPath en Fintech Express. ​ ​

Start-ups: fundamenteel voor Mastercard ​

Nog recenter heeft Mastercard ook samengewerkt met Aion Bank en hun technologiepartner Vodeno. Aion is een full service digitale bank voor particulieren en ondernemers met een Europese vergunning, die het beste op gebied van technologie combineert met het brede dienstenpakket van een traditionele bank. Het Vodeno Cloud Platform ondersteunt alle aspecten van de universele bankactiviteiten van Aion voor Retail en KMos met meer dan 300 openbare API1's. Dankzij het partnerschap met Mastercard krijgen nieuwe fintechs toegang tot Vodeno’s Banking as a Service (BaaS) technologie voor het hele spectrum van bankproducten; deposito's, beleggingen en leningen samen met kaarten, betalingen en KYC2.

Tot slot heeft Mastercard vorige maand ook twee nieuwe samenwerkingen afgerond met fintechs Rise en SnapSwap in België. Rise is de eerste Belgische neobank die zich richt tot jongeren van 10 tot 18 jaar. De bedoeling is om de bankervaring van de volgende generatie op te bouwen en hen in staat te stellen om hun geld autonoom te beheren.

De samenwerking met de Luxemburgse fintech, SnapSwap dateert eigenlijk al van 2018, toen SnapSwap zich aansloot bij het wereldwijde acceleratorprogramma genaamd Mastercard StartPath. "Dit programma maakt integraal deel uit van onze strategie om vanaf het prille begin samen te werken met start-ups, om hen te helpen diversifiëren en groeien", verklaart Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux bij Mastercard. "Met meer dan 250 startups in het Start Path-programma sinds het begin in 2014, zijn deze bedrijven doorgegaan met het ophalen van $ 2,9 miljard aan investeringen na het programma en bieden ze vandaag oplossingen die de toekomst van de handel transformeren. "

Voortbouwend op zijn succes in Luxemburg heeft SnapSwap vorige maand in België en Nederland het Everest-platform gelanceerd, dat speciaal is ontworpen voor starters en voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het biedt werknemers gemakkelijk toegang tot business kredietkaart en laat hen tegelijkertijd toe hun dagelijkse uitgaven efficiënt te beheren.

De rol van Mastercard: innovatie ondersteunen

"De wereld van fintechs ontwikkelt zich snel over de hele wereld. In België is deze evolutie recenter, maar we merken dat steeds meer jonge bedrijven zich aangetrokken voelen tot de wereld van financiën en het betaalwezen. Onze rol bestaat erin deze innovatiedrang te ondersteunen door partnerschappen met deze nieuwe spelers aan te gaan," vervolgt Henri Dewaerheijd. "Deze samenwerkingen stellen fintechs in staat nieuwe technologische allianties aan te gaan en hen van conceptfase naar marktintroductie te brengen. Ze passen perfect in onze strategie om innovatieve betaaldiensten aan te bieden die eenvoudig en veilig zijn. "

Naast het Mastercard StartPath-programma heeft Mastercard een jaar geleden ook Mastercard Fintech Express gelanceerd. Dit programma is gericht op jonge Europese financiële bedrijven die betaaloplossingen aan hun productportefeuille willen toevoegen, maar ook op startende technologiebedrijven die een nieuw segment willen aanboren, zowel als op gevestigde marktspelers die op zoek zijn naar innovatie via partnerschappen. Door Mastercard Express Partner te worden, wordt het eenvoudiger om betaaloplossingen te lanceren en dit in een aantal dagen in plaats van maanden.

Over Aion Bank

Aion Bank is een digitale bank die wordt aangedreven door artificiële intelligentie en die leden helpt om meer te halen uit hun geld. Aion combineert het beste van de traditionele banken met de allernieuwste technologische bankiermogelijkheden. De diensten van Aion geven de relatie tussen een bank en haar klanten een nieuwe invulling. Ze gaan verder dan dagelijks bankieren en beleggen toegankelijk maken met een druk op de knop, zonder extra kosten. Aion gebruikt geavanceerde technologie, waaronder A.I., en de nieuwste marktinzichten om klanten eenvoudig toegang te geven tot de beste deals, eerlijke en transparante prijzen, financieel advies en gepersonaliseerde tools en adviezen. En dit alles om het leven van klanten gemakkelijker te maken, zonder verborgen commissies, kosten, vergoedingen of andere verrassingen.

Over Moneytrans ​

Moneytrans is een gerenommeerde instelling op het gebied van internationaal betalingsverkeer, met vestigingen in Europa en Afrika. Dankzij een wereldwijd netwerk van 250.000 vestigingen verspreid over meer dan 140 landen streeft Moneytrans ernaar de afstand tussen families en gezinsleden die in het buitenland werken te verkleinen. Moneytrans heeft door de jaren heen zijn serviceaanbod uitgebreid om buitenlandse werknemers toegang te geven tot andere financiële diensten, naast geldtransfers alleen. In die zin biedt Moneytrans nu ook oplossingen voor valutahandel, betaling van facturen, prepaidkaarten, mobiele herlaadbeurten en persoonlijke betaalrekeningen met IBAN-indeling aan.

Over Rise

Rise is een Belgisch financieel technologiebedrijf dat tieners tools aanbiedt om over geld te leren en ouders de tools geeft om hun tieners te begeleiden in hun financiële opvoeding. Het uiteindelijke doel? Een financieel onderlegde generatie creëren die zelfverzekerd met geld kan omgaan. In samenwerking met Mastercard heeft Rise een jongerenrekening, mobiele applicatie en betaalkaart ontwikkeld voor tieners tussen 10 en 18 jaar oud - met tools die hen leren verstandig uit te geven, juist te budgetteren, te sparen en later zelfs te investeren. Ouders houden de touwtjes in handen, met flexibele, aanpasbare controles die het toezicht op de uitgaven van hun tieners eenvoudig en direct toegankelijk maken.

Over SnapSwap

SnapSwap is een volledig gelicentieerd en gereguleerd elektronisch geld instituut in Luxemburg met bewezen ervaring op het gebied van het bouwen van digitale platforms voor onboarding en KYC. In 2017 lanceerde SnapSwap Snaprove™, een digitale onboarding- en KYC-dienst dat het verificatieproces hevig versnelt. KYC-data verzamelen en grondig onderzoek zoek doet naar de klanten. Snapswap bezit een Principal Mastercard Membership, wat Snapswap toestaat credit- en debitcards uit te geven en de transacties ervan te verwerken.

Over Skipr

Skipr werd opgericht in 2018 en is een all-in-one mobiliteitsoplossing voor bedrijven met een knipoog naar duurzame mobiliteit voor zowel werknemers als werkgevers. Om een nieuwe norm voor bedrijfsmobiliteit te bekomen, gebruikt Skipr een app, een beheerplatform en een betaalkaart. Die combinatie zorgt ervoor dat alle aspecten van de mobiliteit gecentraliseerd kunnen worden, van planning tot betaling en van management to review. De app loodst de gebruikers naar hun bestemming met een combinatie van openbaar-, privé- en deelvervoer. De betaalkaart geeft toegang tot alle diensten en betalingen over heel Europa. Het beheerplatform staat je toe budgetten vast te leggen voor werknemers, terwijl je loonfiches, mobiliteitspacks en onkosten kan integreren. Het invoeren van deze oplossing voor bedrijven creëert bedrijfsflexibiliteit voor je team en zorgt tegelijkertijd voor een dalende CO2-curve.

1 « Application Programming Interface ».

2« Know your Customer » of klantenkennis, de naam die gegeven werd aan het proces die toelaat om de identiteit van de klanten van een bedrijf na te kijken