Mastercard studie: Belgen verdrievoudigden hun uitgaven voor Valentijn over het laatste decennium

• In 2020 gaven de Belgen bijna 80 miljoen euro uit voor Valentijnsdag, vooral aan romantische uitjes, restaurants, bloemen en juwelen;<br />• 1 Belg op 2 is dit jaar van plan om zijn cadeau online te bestellen;<br />•1 op 5 Belgen heeft het laatste jaar liefde op het internet gevonden.

Waterloo, 10 februari 2021 – De uitgaven van de Belgen zijn in aanloop naar Valentijnsdag de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. ​ Dat blijkt uit de "Mastercard Love Index"-studie, die elk jaar de koopgewoonten en -trends rond deze dag in kaart brengt aan de hand van een analyse van de wereldwijde transacties die met krediet-, debet- en prepaidkaarten worden verricht.

Romantici over de hele wereld hebben nog nooit zoveel uitgegeven! In totaal zijn de transacties rond Valentijnsdag met meer dan 648% (635% bij de Belgen) toegenomen. Vorig jaar gaven de Belgen 79,5 miljoen euro uit aan aankopen rond 14 februari, een aanzienlijk bedrag in vergelijking met 26,7 miljoen in 2011. Bloemen alleen al blijven een bloeiende markt in België, waar vorig jaar voor Valentijnsdag bijna 2 miljoen werd uitgegeven (1.931.320 euro). Het totale bedrag dat de Belgen ​ voor het feest van de liefde aan een sieraad besteden, bedroeg ongeveer 4 miljoen (3.934.056 euro). Het is duidelijk dat Belgen niet aarzelen om geld uit te geven aan hun geliefden. ​

Etentjes bij kaarslicht zijn dit jaar de favoriet

De huidige sanitaire maatregelen lijken de Belgen toch verder weg te duwen van het materialisme, een trend die jaar na jaar duidelijker wordt in de "Love Index" van Mastercard. De top 5 van geschenken voor de Belgen dit jaar houdt in: een zelfgekookte maaltijd (47%), een thuisgeleverde restaurant-maaltijd (31%), een gezellige filmavond thuis (20%), een wandeling in het park (14%) of rond het huis (14%).

Belgen zijn online bijna dubbel zo romantisch dan elders op de wereld

Ook online winkelen blijft groeien, met een stijging van 907% van het aantal onlinetransacties dat de Belgen de voorbije jaren tijdens de Valentijnsperiode hebben verricht (tegenover 572% wereldwijd). Bijna de helft (45%) van de ondervraagden zegt dat ze dit jaar Valentijnscadeaus online en dicht bij huis zullen kopen, terwijl één op de twee aangeeft boeketten en cadeaus in lokale winkels te willen kopen. Voor de consumenten die hun aankopen in de winkels zullen doen, is het aandeel van contactloze transacties sinds 2019 in België met maar liefst 128% gestegen: een fenomeen dat jaar na jaar toeneemt, maar waarvoor België nog steeds achterloopt op andere Europese landen. ​

De pandemie heeft mensen weliswaar verhinderd om hun dierbaren in het echt te zien, maar niet om liefde te vinden! Een op de vijf Belgen (19%) heeft het afgelopen jaar iemand online ontmoet. Voor de eerste afspraakjes had een vijfde (21%) een date via Zoom of een ander videosysteem, één op vier (23%) koos dan weer voor een wandeling binnen de aanbevolen sociale afstanden en 21% van de Belgen heeft zich in 2020 ingeschreven op een datingsite of online applicatie.

Uit de studie blijkt ook dat de algemene houding van de mensen ten opzichte van relaties het afgelopen jaar is veranderd en dat Valentijnsdag 2021 misschien wel de belangrijkste tot nu toe wordt: 45% van de romantici over de hele wereld heeft dit jaar meer over Valentijnsdag nagedacht en 46% is creatiever in zijn plannen.

« Er is een trend om de nadruk te leggen op ervaringen in plaats van traditionele geschenken, en dit blijft zich uitbreiden. Natuurlijk is dit jaar niet zoals alle andere, maar we zien de uitgaven rond Valentijnsdag ook dit jaar records verbreken, aangezien de Belgen zich tot online en lokale winkels richten voor cadeaus en thuisbelevingen," zegt Jonathan Romain, Marketing & Communications Directeur Mastercard Belux. "De Mastercard Love Index biedt een uniek inzicht in de evolutie van het koopgedrag in de loop der tijd.”

OVER HET ONDERZOEK

Deze studie had betrekking op betaalkaarttransacties in meer dan 53 landen over de hele wereld tijdens de volgende periodes: 9-15 februari 2011, 9-15 februari 2019 en 9-15 februari 2020. In januari 2021 heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau Fly Research 19.000 volwassenen in 19 verschillende landen ondervraagd.

Mastercard is een wereldwijd technologiebedrijf in de betalingssector. Onze missie is het verbinden en aandrijven van een inclusieve, digitale economie die iedereen, overal ten goede komt door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Met behulp van veilige gegevens en netwerken, partnerschappen en passie helpen onze innovaties en oplossingen individuen, financiële instellingen, overheden en bedrijven hun grootste potentieel te realiseren. Met connecties in meer dan 210 landen en gebieden bouwen we aan een duurzame wereld die onbetaalbare mogelijkheden biedt voor iedereen.