Mastercard lanceert een oproep tot het indienen van aanvragen voor het Strive EU Innovation Fund voor KMO’s

• In totaal zullen 20 Europese KMO's (kleine en middelgrote ondernemingen) in aanmerking komen voor subsidies tot €500.000, technische bijstand en mentoring om hen te helpen bij hun digitale transformatie;
  • Bijna 2 op de 10 Belgische kmo's zegt weinig of helemaal niet voorbereid te zijn om in een digitale economie te werken;
  • 42% denkt dat een beter gebruik van technologie of digitale hulpmiddelen hen zou helpen om te groeien.

Waterloo, 23 januari 2024 - Mastercard lanceert vandaag een oproep tot het indienen van aanvragen voor haar Strive EU Innovation Fund, een nieuw initiatief gericht op het versnellen van de ontwikkeling van oplossingen om kleine en middelgrote Europese bedrijven te ondersteunen bij hun digitalisering.

Het Strive EU Innovation Fund zal maximaal 20 projecten uit EU-lidstaten betoelagen met aanzienlijke subsidies van maximaal €500.000, evenals de nodige technische ondersteuning en begeleiding voorzien die KMO’s nodig hebben om de ontwikkeling van hun oplossingen te versnellen.

Aanvragen kunnen worden ingediend door ondernemingen van elke grootte - van starters tot meer gevestigde bedrijven - op voorwaarde dat zij aan innovatie doen die kleine Europese bedrijven helpt om:

1. Werkkapitaal en krediet vrij te maken via geïntegreerde financiering;

2. Veilig digitaal te werken door betere cyberveiligheid;

3. Zich aan te passen aan de veranderende consumentenvoorkeuren en wettelijke verwachtingen rond duurzaamheid;

4. Gebruik te maken van artificiële intelligentie (AI) om tijd en geld te besparen. ​ ​ ​ ​

"Kleine bedrijven vormen de ruggengraat van de Europese economie en het is nu meer dan ooit essentieel dat zij de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om deel te nemen aan de digitale economie", zegt Mark Barnett, President van Mastercard Europe. "We zijn verheugd dat we de deur kunnen openen voor aanvragen voor het Strive EU Innovatiefonds en dat we de komende maanden een aantal van de beste projecten van de meest innovatieve ondernemers in Europa onder de aandacht kunnen brengen."

Belgische kmo's geconfronteerd met digitalisering
Uit een recente studie1 van Mastercard blijkt dat 80% van de Belgische KMO's vindt dat hun bedrijf zeer of vrij goed voorbereid is om in een digitale economie te werken, terwijl 18% zegt weinig of helemaal niet voorbereid te zijn. Van hen zijn het vooral bedrijven die actief zijn in de directe verkoop van producten of diensten aan consumenten (B2C) die het meest sceptisch zijn over hun huidige digitale vaardigheden (27%), in vergelijking met bedrijven die actief zijn in de zakelijke dienstverlening (B2B) (9%).

Ondertussen gelooft 42% van de grote KMO's met 50 tot 249 werknemers dat een beter gebruik van technologie of digitale hulpmiddelen om hun bedrijf te moderniseren hen zou helpen te groeien of te verbeteren. Bovendien denken ook 4 op de 10 managers (39%) dat meer opleiding voor hun werknemers hun onderneming zou helpen groeien of verbeteren, en bijna hetzelfde aantal werknemers (43%) denkt dat een beter gebruik van technologie of digitale hulpmiddelen nuttig zou zijn.

"De digitalisering van kleine en middelgrote ondernemingen is veel meer dan een technologische evolutie: het is een kans van onschatbare waarde om economische groei te katalyseren," legt Henri Dewaerheijd, Mastercard Country Manager Belux, uit. "Ik nodig daarom alle Belgische KMO's, vooral micro-ondernemingen, uit om een aanvraag in te dienen om te kunnen genieten van het innovatiefonds van het Strive-programma, dat voor hen de weg kan effenen om een grotere operationele efficiëntie te bereiken, hun markten uit te breiden en de weerbaarderheid te vergroten tegen de economische uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden. Samen kunnen we vorm geven aan een toekomst waarin digitale innovatie de groeimotor wordt voor elk bedrijf, groot of klein."

Strive in Europa ​ ​
Het Europese innovatiefonds is de nieuwste ontwikkeling in het wereldwijde Strive -programma van Mastercard - en de eerste activiteit gewijd aan Strive EU, dat afgelopen november werd gelanceerd in het Europees Parlement en zal worden uitgevoerd door Caribou Digital.

Strive, dat in 2021 werd gelanceerd en wordt ondersteund door het Mastercard Center for Inclusive Growth, is een portfolio van filantropische programma's om wereldwijd meer dan 10 miljoen kleine bedrijven te helpen zich te ontwikkelen in de digitale economie. Via Strive EU wil Mastercard de weerbaarheid en groei van kleine bedrijven in Europa versterken door nieuwe innovaties in de hele EU te ondersteunen die kleine bedrijven helpen toegang te krijgen tot kapitaal, digitaal te gaan en netwerken en knowhow op te bouwen.

Ga voor meer informatie over het indienen van een aanvraag voor het Strive EU Innovatiefonds naar: https://strivecommunity.org/innovation-fund-eu . Aanvragen kunnen worden ingediend tot 11 maart 2024, 12 uur 's middags CET. De jury vindt plaats in juni en de uiteindelijke begunstigden worden bekendgemaakt in november 2024.

1 Enquête uitgevoerd in november 2023 via een online link, bij 500 werknemers/bedrijfseigenaars van kmo's in België (bestaande uit 121 bedrijfseigenaars, 379 werknemers).