De wereldwijde pandemie scherpt het milieubewustzijn in Europa aan - Mastercard lanceert een calculator voor het berekenen van de ecologische voetafdruk

• Onderzoek in 14 Europese landen in opdracht van Mastercard toont aan dat miljarden(1) consumenten milieubewuster gedrag overwegen als gevolg van de wereldwijde pandemie;<br />• 81% van de Belgen zegt bereid te zijn persoonlijk actie te ondernemen om de milieu- en duurzaamheidsproblemen aan te pakken in 2021 ; <br />• Mastercard lanceert een nieuwe feature die banken kunnen integreren in hun mobiele apps waardoor consumenten beschikken over data en inzichten over hun consumentengedrag en hen aanzetten om bij te dragen aan herbebossing.

12 APRIL, 2021 | Brussels, Belgium – Duurzaamheidsonderzoek uitgevoerd in opdracht van Mastercard toont aan dat consumenten meer betrokkenheid vertonen ten aanzien van het milieu. 38% van de Belgen, t.o.v. 48% van de Europeanen zegt dat de wil om hun ecologische voetafdruk in te perken groter is dan in het pre-covid tijdperk. 44% van de Belgen (52% Europeanen) zegt dat ze meer bewust zijn over hoe hun daden het milieu beïnvloeden. Tevens merken we belangrijke regionale verschillen in België: Het aangescherpte bewustzijn is het grootst bij de Brusselaars (56%) tegenover slecht 41% in Vlaanderen en 45% in Wallonië. De cijfers tonen een groeiende trend aan in verband met ecologisch bewust consumeren ten voordele van de planeet.

Bewuster consumeren was al een trend de afgelopen tien jaar maar Covid heeft deze trend verder versneld. Terwijl het bewustzijn bij de consument alleen maar groeit, vind 46% van de ondervraagde Belgen, tov 58% ondervraagde Europeanen, dat bedrijven meer ecologisch verantwoord en duurzaam gedrag moeten vertonen. Twee op de vijf ​ Belgen (38%) zegt dat het aanpakken van plasticvervuiling door verpakking en het reduceren van de afvalberg (39%) de topprioriteiten zijn waarop bedrijven en merken zich moeten richten. Tevens denk een kwart van de Belgen dat bedrijven meer duurzame producten moeten aanbieden.

Als onderdeel van Mastercard’s duurzaamheidbeleid, waaronder ook het Priceless Planet Coalition intitiatief, ​ wil het bedrijf consumenten en bedrijven ondersteunen in hun engagement tegenover de planeet met als doel 100 miljoen bomen te herplanten. Samen met de Zweedse fintech Doconomy werd de Mastercard Carbon Calculator ontwikkeld. Banken kunnen de calculator aanpassen en in hun mobiele app integreren om zo eco-bewuste consumenten beter te informeren over hun consumptiepatroon. De calculator biedt een eenvoudige toegang tot data en inzichten en stelt de gebruikers in staat om op een gemakkelijke manier hun steentje bij te dragen voor het milieu.

Dankzij de calculator kunnen consumenten een blik werpen op de uitstoot gelinked aan hun aankopen in verschillende uitgavencategorieën. De berekeningen zijn gebaseerd op de onafhankelijke Åland Index en kunnen verder worden uitgebreid met gemakkelijk te begrijpen CO2-equivalenten (zoals het aantal bomen dat nodig is om dezelfde hoeveelheid CO2 te absorberen) en tips om duurzamer te leven. Consumenten krijgen ook de mogelijkheid om hun consumptiegedrag te compenseren door bij te dragen aan het Priceless Planet Coalition bosherstelproject. Dit kan door middel van een donatie of via de loyaltyprogramma’s van hun bank. Banken kunnen de Carbon Calculator naadloos integreren in hun mobiele apps via een nieuwe API die nu beschikbaar zijn op Mastercard Developers. ​

Bedrijven, consumenten en gemeenschappen moeten samenwerken om de significante veranderingen door te voeren die nodig zijn om klimaatverandering effectief aan te pakken," aldus Jorn Lambert, Chief Digital Officer, Mastercard. "De Mastercard Carbon Calculator informeert consumenten over de ecologische voetafdruk van hun aankopen, zodat zij bewustere uitgavebeslissingen kunnen nemen en kunnen bijdragen aan bosherstel. Door duurzaamheid te verankeren in het DNA van ons bedrijf en de kracht van ons wereldwijd netwerk dat miljarden consumenten en partners bereikt te ontsluiten, kunnen we positieve verandering voor het milieu bewerkstelligen. Dit bouwt verder op het Priceless Planet Coalition initiatief dat vorig jaar werd gelanceerd en dat ​ bedrijven en consumenten aanzet om 100 miljoen bomen te herplanten."

Naast de calculator biedt Mastercard ook andere milieugerichte producten en diensten aan, zoals kaarten van duurzame materialen om plastic afval te verminderen. Het bedrijf heeft zich ook geëngageerd om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn door verder te bouwen op de bestaande engagementen om CO2-uitstoot te reduceren. Mastercard heeft recent ook een duurzaamheidsobligatie ter waarde van 600 miljoen dollar uitgegeven en onlangs aangekondigd dat het zijn beloningsmodel voor leidinggevenden zal aanpassen om de wereldwijde ESG-doelstellingen: koolstofneutraliteit, financiële inclusie en gelijke beloning voor mannen en vrouwen, te versnellen.

Voor meer informatie www.PricelessPlanet.org

Notes to editors

De onderzoeksresultaten zijn afkomstig van YouGov Plc. ​ Het onderzoek werd uitgevoerd op een steekproef van 15480 volwassenen in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Polen Portugal, Rusland, Spanje, Zweden, Turkije en het VK tussen 19 januari en 5 maart 2021.

(1) Op basis van een wereldbevolking van 7.9 miljard (bron: Worldometres)wil 83% persoonlijk actie ondernemen (6.715.000.000).