BeCommerce en Mastercard bundelen de krachten om micro-ondernemingen en KMO’s in België te helpen met de opstap naar e-commerce

Het Ezyshop-partnerschap gaat 2021 bedrijven digitale vaardigheden aanleren om dit jaar te innoveren en hun aanbod uit te breiden via een eigen webwinkel

Waterloo, 20 april 2021 - Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) vormen de ruggengraat van de Belgische economie. In de huidige economische context kunnen ze alle hulp gebruiken om te innoveren en te groeien. Daarom lanceren BeCommerce en Mastercard "Ezyshop" - een gratis programma waarbij reeds gevestigde KMO’s ​ (vb. Bloemisten, kledingboetiek, bakkers, verkopers van geschenkartikelen, …) gebruik kunnen maken van e-commercebegeleiding die ze kunnen gebruiken om hun dienstenaanbod uit te breiden en hun financiële weerbaarheid te vergroten in moeilijke tijden.

Mastercard, wereldwijde marktleider in betalingen en betaaltechnologie, zal in samenwerking met het ‘Mastercard Center for Inclusive Growth’, dat de wereldwijde duurzame economische groei en financiële inclusie bevordert, symbolisch minstens 2021 kleine ondernemingen in België helpen ondersteunen om hun eigen webwinkel op te zetten. Om dit programma uit te rollen ontvangt BeCommerce 200.000 dollar (ongeveer 166.000 EUR) van het ‘Mastercard Impact Fund’.

In samenwerking met BeCommerce zal iedere winkelier die zich aanmeldt Shopitag webdesign ondersteuning en ​ een abonnement voor de bouw en het hosten van hun webshop ontvangen voor een periode van twee maand. BeCommerce , Mastercard en ‘The Center of Inclusive Growth’ zullen tevens een praktische gids ontwikkelen die winkeliers wegwijs maakt in de e-commerce wereld. Zo kunnen ze er informatie (checklists en testimonials) vinden over de keuzes die er zijn qua betalingsplatformen (in-house of uitbesteed) om hen te helpen bij het maken van weloverwogen beslissingen. Tevens zullen de handelaars gratis individuele coaching gesprekken en feedback ontvangen om ervoor te zorgen dat ze koers blijven en hun doelen bereiken.

Tevens is het BeCommerce lidmaatschap voor een jaar gratis inbegrepen in dit traject, waardoor ondernemers automatisch toegang krijgen tot alle marktstudies, netwerkevenementen en conflictoplossende systemen. Ze krijgen ook de optie om een gratis compliance en security audit te laten uitvoeren, waardoor ze deel kunnen uitmaken van een gemeenschap van betrouwbare webwinkels.

Goed doen door goed te doen

"Door samen te werken met een vertrouwde partner als BeCommerce helpen we micro-, kleine en middelgrote ondernemingen hun vaardigheden te ontwikkelen om de digitale economie te omarmen en een veerkrachtigere toekomst op te bouwen", aldus Payal Dalal, Senior Vice President, Social Impact, International Markets bij het Mastercard Center for Inclusive Growth.

Het Belgische e-commercelandschap hinkt achterop de buurlanden

Volgens het 2020-rapport van UNIZO telt België 1.166.223 KMO's met minder dan 49 werknemers. Tijdens de nog steeds durende pandemie, heeft een groot aantal van die bedrijven het moeilijk en zijn ze een belangrijk deel van hun inkomen kwijtgeraakt. Dit geldt vooral voor de handelaars op het moment dat niet-essentiële winkels moesten sluiten en niet noodzakelijke verplaatsingen werden ingeperkt.

e-commerce is stevig gegroeid: 80% van de Belgen die tijdens de eerste week van de pandemie online heeft besteld zegt ook verder online te blijven bestellen. Deze cijfers wijzen op een ​ belangrijke groeikans voor kleine en middelgrote ondernemingen en een manier om hun inkomsten/klanten te diversifiëren en te groeien, niet alleen in België maar in heel Europa. ​ Daarenboven zijn de Europese kampioenen in e-commerce, waarvan het VK, Duitsland, ​ Frankrijk en Nederland het peloton aanvoeren, allen buurlanden van België. De Belgische e-commerce heeft een belangrijke achterstand ten opzichte van deze koplopers.

Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce: "Duizenden gezinnen in België zijn afhankelijk van deze kleine ondernemingen en zij hebben het echt moeilijk in deze COVID crisis. In samenwerking met zo'n ervaren en gerenommeerde partner als Mastercard, kunnen we deze KMO's helpen met betaalbare tools en kennis opdat ze vertrouwen krijgen in e-commerce en bijgevolg kunnen groeien."

"Kleine bedrijven vormen de ruggengraat van onze economie en door onze krachten te bundelen met BeCommerce willen we onze gedeelde kennis ter beschikking stellen aan ondernemers. Zo hopen we hen te helpen om een aantal van de huidige uitdagingen het hoofd te bieden, zoals de economische onvoorspelbaarheid en het verlies van inkomen. Door hen in staat te stellen nieuwe technologie te omarmen, zijn we ervan overtuigd dat hun klantenportefeuille en winstgevendheid zal groeien," aldus Henri Dewaerheijd, Mastercard Country Manager BeLux.

Voor meer informatie en inschrijvingen, bezoek Ezyshop.be.

Media Contacts:

Mastercard: [email protected]

BeCommerce: [email protected]

Over Mastercard Center For Inclusive Growth

Het ‘Mastercard Center for Inclusive Growth’ bevordert duurzame economische groei en financiële inclusie over de hele wereld. Het Center maakt gebruik van de kernactiviteiten en competenties van het bedrijf, zoals data, expertise en technologie, en beheert het filantropische ‘Mastercard Impact Fund’ om onafhankelijk onderzoek op te zetten, wereldwijde programma's uit te rollen en de community van denkers, leiders en doeners inzake inclusieve groei te ondersteunen. Voor meer informatie, volg het Center op Twitter @CNTR4growth, LinkedIn en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Over BeCommerce

BeCommerce is dé Belgische vzw die ondernemingen actief op de Belgische digitale markt verenigt en vertegenwoordigt. ​ Via compliance en security audits zorgt het BeCommerce Vertrouwenskeurmerk ervoor dat de consument veilige webshops herkent én dat de webshop het vertrouwen geniet van de consument.

www.becommerce.be